Vytvorte si účet a získajte zľavu až 5 € na prvý nákup. Vytvorte si účet a získajte zľavu až 5 € na prvý nákup.
  • Každý deň nová inšpirácia
  • 5 € v kreditoch na prvý nákup
  • Ukladanie obľúbených produktov
alebo
Vstúpiť prostredníctvom Facebooku
Strážime ho za vás!

Zapli sme sledovanie dostupnosti pre produkt: Produkt už sledujete.

Až bude tento kúsok znovu k dispozícii, na váš e-mail ihneď odošleme správu. Môžete si zmeniť adresu, na ktorú sa má správa zaslať, alebo sledovanie zrušiť. Môžete si zmeniť adresu, na ktorú sa má správa zaslať.

Ok
Sledovanie zrušené

Sledovanie produktov bolo zrušené. Keby ste si to rozmysleli, môžete sledovanie znovu aktivovať.

Ok

Niekto vás predbehol

Mrzí nás to, ale niekto vás predbehol a váš kúsok je už zase vypredaný. Znovu sme sledovanie produktu aktivovali, aby bol nabudúce váš! Pokiaľ už o sledovanie nemáte záujem, môžete sledovanie produktu zrušiť.

Ok

Tento web používa cookies. Viac informácií o používaní súborov, ich uplatnení a schválení nájdete tu

ok
Menu
5 €RegistráciaPrihlásenie5 €Košík
DomovDomovInšpirácia

Predsavzatie: ako si nastaviť správne ciele, ktoré splníte

IVA BALTARETU • 12. JANUÁR

Dali ste si tento rok zase nejaké novoročné predsavzatia, alebo ste ich odporcovia? Existujú štúdie, podľa ktorých väčšina ľudí svoje záväzky prestáva plniť už počas prvých týždňov. No nájdeme aj také, kde je veľký podiel ľudí, ktorí svoje záväzky splnia. Poďte sa s nami pozrieť na to, ako si ciele nastaviť tak, aby ste ich (bez problémov) dosiahli.

Definujte si tento rok malé a zvládnuteľné ciele

Nezačnite tým, že si poviete, aby ste schudli, športovali, jedli zdravo, naučili sa anglicky, šetrili peniaze a trávili viac času s rodinou...

Presne to sú totiž ciele, pri ktorých je riziko, že ich nebudete dodržiavať. Sú veľmi neurčité, nekonkrétne, ani nemajú jasne stanovený limit. Namiesto toho si povedzte napríklad:

• Do konca marca schudnem 2 kg.

• Každý deň sa prejdem po parku.

• Do práce si pripravím šalát.

• Raz týždenne si s rodinou zahráme hru, alebo pôjdeme na ihrisko.

Drobné zmeny vám prinesú v dlhodobom horizonte pozoruhodné výsledky. Dať si jeden šalát nič nezmení, dať si jeden šalát denne už áno a platí to aj obrátene – zjesť jednu čokoládu vs. zjesť každý deň jednu čokoládu.

Aká je naša skúsenosť? Na malých a dosiahnuteľných cieľoch sa dá ľahko stavať. A keďže budete cítiť uspokojenie, že ich dodržujete, budete mať tiež väčšiu motiváciu nielen pokračovať, ale aj postupne zvyšovať svoje nároky. Namiesto prechádzky v parku sa napríklad môžete ísť prebehnúť.

Tip: skvelý pomocník pre definovanie a udržanie cieľov môže byť diár alebo plánovač, do ktorého si jednotlivé krôčiky na svojej ceste napíšete. Nielen na začiatok, ale aj priebežne v jednotlivých kvartáloch, mesiacoch, týždňoch či dňoch.

Ako na to: krok za krokom

1. Aby ste sa vôbec mali od čoho odpichnúť a mali svoje zmeny nastavené na mieru, pozrite sa na svoj predošlý rok. Čo vám fungovalo a čo nie? Prečo? Čo by sa malo stať, aby som zmenil(a) seba, svoju rodinu, vzťahy, kariéru, podnikanie, svoje financie k lepšiemu? Vezmite si ceruzku a papier a napíšte si to.

2. Aká je vaša motivácia? Čo vás vedie napríklad k tomu, aby ste schudli? Schudnúť nemusíte len preto, aby ste boli pekné, ale tiež kvôli lepšiemu zdraviu, kvalitnejšiemu životu, lepším výkonom a podobne. Uvedomenie si dôvodu vám opäť pomôže k tomu, aby ste si svoje priania splnili.

3. Stanovte si ciele podľa metódy SMART.

•  Špecifický, konkrétny

•  Measurable - merateľný

•  Achievable - dosiahnuteľný

•  Relevantný - vzhľadom k vašej súčasnej situácii

•  Time specific - s jasným termínom

4. Naplánujte si, ako budete konkrétne k cieľu pristupovať - aké budú jednotlivé kroky. Čo pre svoj záväzok musíte urobiť denne, týždenne a kam sa chcete posunúť po mesiaci.

5. Poproste niekoho z priateľov alebo z rodiny, aby sledoval vaše pokroky. Podľa štúdie Dominikánskej univerzity v Kalifornii 76 % účastníkov, ktorí svoje ciele a aktivity s niekým zdieľajú, naplnia aj svoje predsavzatia.

Tip: vytvorte si svoju nástenku/vison board. Môžete si ju vystrihnúť z obrázkov a fotiek, nakresliť alebo celú vytvoriť na počítači. Na pravidelnú precházku si pribaľte fotoaparát a na zdravý obed skočte s priateľmi.

Vytvorte si atómové návyky

Výborná a "čítavá" kniha Atómové návyky od Jamesa Cleara pomohla mne a možno pomôže i vám k vytvoreniu dobrých návykov a k ich pochopeniu.

Návyky - tie dobré aj tie zlé sú spojené s prostredím, kde sa pohybujeme a s ľuďmi, s ktorými sa stretávame.

Vedeli ste napríklad, že 20 % vojakov vo vietnamskej vojne bolo závislých na heroíne, ale len 1 z 10 zostal pri svojom zlozvyku aj po návrate? Preto sa zamyslite nad tým, kde sa cítite dobre a nový zvyk sa bude tvoriť lepšie... Kto vám napríklad môže byť tým správnym priateľom/partnerom, ktorý vám pomôže s motiváciou k behaniu?

Stačia naozaj malé zmeny každý deň. Aj 1 % zlepšenia urobí v dlhodobom meradle veľké divy, no vy tie drobné zmeny jednotlivo takmer nepostrehnete. Každý deň urobte malý krôčik, každý deň niečo napíšte, nakreslite, prečítajte, naštudujte, zabehnite. Spojte svoje návyky s príjemnými pocitmi. Potom pri nich jednoduchšie zotrváte. Návyky vám pôjdu lepšie, ak ladia aj s vašimi prirodzenými schopnosťami a silnými stránkami.

Ako pristúpila k novým návykom Irena Koukalová Uličná, PR manažérka vydavateľstva Jan Melvil Publishing: "Dala som si v priebehu októbra predsavzatie, že začnem behať. Začala som naozaj malinkými krôčikmi, prvý týždeň 500 metrov. Síce pomaly, ale naozaj denne. Ďalší týždeň som pridala a pred Vianocami som zvládla 2 kilometre. Dôležitá pre mňa bola pravidelnosť, a tiež mi pomohla kotva v čase. U nás hrá o 18.00 miestny rozhlas, takže s prvými slovami hlásenia som vybehla. Možno sa u mňa vytvoril reflex, neviem, ale behám dodnes a pravidelne."

Ďalšie skvelé tipy a zdroje

Plánovač Year Compass vám pomôže uzavrieť starý rok a nastaviť si nový. Stiahnite si pracovné listy, ktoré jednoducho vyplníte a naplánujete si ideálny rok.

Pomocou nášho rozvrhu si môžete vopred zapísať všetky aktivity a úlohy, ktoré musíte urobiť. Tento plánovač vám pomôže udržať si prehľad a organizáciu počas celého týždňa.

Skúste aplikáciu Strides. Nastavíte si pravidelné aktivity, úlohy, ciele a jednoducho si v nej kontrolujete progres.

Kvalitne spracované články ponúkajú tiež New York Times.

Dokončením registrácie uzavriete s Bonami.cz, a.s. túto zmluvu o spracovaní osobných údajov.