Zľava 15 % s kódom FEBRUAR15 | Ušetrite ešte dnes →
5 € pre vás RegistráciaPrihlásenieKošíkMenu

Ako na zdravý home office alebo čím vybaviť domácu kanceláriu

V posledných rokoch sa úplne zmenili pracovné podmienky a home office už neodmysliteľne patrí do našich životov. Či už pracujete z domu čiastočne, alebo úplne, určite vám napadne mnoho výhod aj úskalí práce z domu. Nájsť tiché a pokojné miesto je niekedy oriešok, a tak sa krčíme v posteli, na pohovke alebo pri jedálenskom stole. A to nie je dobré ani pre našu pracovnú morálku, ani pre náš chrbát. Ako si zariadiť pohodlnú i zdravú domácu kanceláriu a čím ju vybaviť poradí Lucia a Pavlína, profesionálne organizátorky českého projektu Odomove a tvorkyne seriálu Královny pořádku.

Pracujete z domu krátkodobo?

V prípade občasného home office si môžete pomôcť stojanom na notebook, ktorý zdvihne displej vyššie. Horná hrana by mala byť na úrovni očí. Verte, že vaša krčná chrbtica vám poďakuje. Nie je to však len chrbtica, ktorá trpí dlhodobým sedením.

Ozvať sa čoskoro môžu aj vaše ruky a paže. Správnu polohu rúk zaistí klávesnica s podložkou pod zápästie. Zápästím prechádza karpálny tunel, v ktorom je nerv, pri ktorého útlaku môže dochádzať k bolestiam. Dostaví sa necitlivosť, pocit pálenia, stuhnutosti alebo pulzovania. Poznáte to?

Pokiaľ pracujete na pevnej kuchynskej stoličke, môžete skúsiť sedaciu podložku. Zmierňuje tlak na kostrč a spodný úsek chrbtice. Než si akúkoľvek ergonomickú pomôcku zaobstaráte, dbajte na to, aby bola naozaj ergonomická a certifikovaná.

Dlhodobá domáca kancelária

Väčšina z nás pracuje na notebooku. Hlava v predklone – a bolesť krčnej chrbtice je tu po niekoľkých hodinách. Sklonom hlavy môžete vyvinúť tlak na krčnú chrbticu, ktorá zodpovedá záťaži až 27 kg. Správny sed s oporou chrbta je vždy najlepšie riešenie. Kolieskovú stoličku môžete čiastočne nahradiť pomôckami, ktoré vás rozhýbu. Jedna z možností je balančná stolička. Vďaka zaoblenej základni aktivuje šikmé brušné aj chrbtové svaly a donúti vás sedieť aktívne.

Skvelá je aj práca v stoji, najmä ak vám dlhé sedenie robí problémy. Pomer sedenia a státia počas práce pri počítači by mal byť 2:1. V podstate by sme mali 30 % času stáť, 60 % času sedieť a z 10 % sa pohybovať. Ak máte doma bar, tak ten môže byť skvelým miestom na prácu v stoji.

Pokiaľ nemáte možnosť práce v stoji ani nemáte polohovací stôl, skúste pracovnú stolnú dosku od značky Leitz. S ňou premeníte každé miesto na profesionálne pracovné stanovište. Doska je pevná, aby uniesla monitor s notebookom, klávesnicou, myšou a pokojne s džbánom vody. Jedným stlačením zdvihnete laptop aj klávesnicu, upravíte výšku stoličky a máme tú ďalšiu možnú polohu.

Home office ako nový štandard

Pri dlhom sedení je potrebné pamätať na úľavu dolných končatín, a k tomu skvele slúži opierka nôh. Použiť ju môžete dvoma spôsobmi, čím dostanete do svojho bežne strnulého sedu trochu dynamiky. Rozprúdite krv v dolných končatinách a pretiahnete stuhnuté svaly lýtok, priehlavkov a chodidiel.

Umiestnenie stola je tiež dôležité, ak to aspoň trochu ide, sadnite si proti oknu. Počas pauzy môžete uľaviť vašim očiam, keď budete striedať pohľad do monitora s pohľadom von z okna. Nemôžete sedieť proti oknu? Potom si sadnite tak, aby sa denné svetlo neodrážalo v monitore a vy ste mali nad obrazovkou aspoň výhľad do miestnosti.

Ako si môžete ešte pomôcť?

Akákoľvek strnulá pracovná poloha je pre telo neprirodzená, najmä ak ju vykonávate mnoho hodín. Preto je dobré polohy v 45 – 60 min. intervaloch striedať. Využite kratšie telefonáty na to, aby ste sa pretiahli, aj keby ste sa mali prejsť len po miestnosti. Dostatočne pite, to vás tiež donúti občas vstať. Robí vám to problémy? Potom si nastavte upozornenie a v pravidelných časových úsekoch telo naťahujte. Uvidíte, že sa váš pracovný výkon zlepší a hlavne predídete bolestiam celého tela.